تجهیزات پزشکی ، تامین ملزومات پزشکی

تجهیزات پزشکی ، تامین ملزومات پزشکی

تجهیزات پزشکی
به هرگونه وسایل ،تجهیزات ،ابزار ،لوازم ،وسایل کاشتنی ،مواد ، معرف ها یا کالیبراتورهای آزمایشگاهی و نرم افزار ها اطلاق می شود که توسط تولید کننده برای انسان جهت حداقل یکی از اهداف زیر ارائه می گردد :
•تشخیص ،پیشگیری ،پایش ،درمان یا کاهش بیماری
•تشخیص ،پایش ،درمان ،تسکین ،جبران یا به تعویق انداختن صدمه یا معلولیت
•تحقیق و بررسی ،جایگزینی ،اصلاح آناتومی یا یک فرایند فیزیولوژیک
•حمایت کننده یا پشتیبانی کننده حیات
•تمیز یا ضدعفونی کننده یا استریل کننده وسایل یا محیط برای اهداف پزشکی  
کلیه وسایل ،مواد ،معرف ها ،کالیبراتورها ،وسایل جمع آوری ،نگهداری نمونه ،مواد و محلول های کنترل آزمایشگاهی و دندان پزشکی جزء وسایل پزشکی محسوب می شود .

“تامین ملزومات پزشکی ”
لجستیک مطلوب در تامین ملزومات پزشکی, تاثیر به سزایی در کاهش هزینه ها و ارائه مطلوب خدمات بهداشتی, درمانی و دارویی در تضمین حق سلامت شهروندان ایفا می نماید.
  یافته های حاصل از پژوهش بیانگر آن است که از آنجا که تامین مطلوب ملزومات پزشکی تاثیر مستقیمی بر تحقق اهداف نظام سلامت و تضمین حق سلامت شهروندان دارد, بررسی لجستیک مطلوب بر اهداف نظام سلامت می تواند سیاست گذاران نظام سلامت را در راستای بهبود عملکرد جامعه پزشکی در ارائه خدمات درمانی کمک نماید.
نتیجه گیری اصلی ترین کارکرد نظام سلامت و جامعه پزشکی هر کشوری, تامین و ارایه ملزومات این حوزه است. نظام سلامت هر کشوری جهت تامین و تضمین امکان یک زندگی سالم, مکلف به پیش بینی اقداماتی در حوزه وسیعی در حیطه پزشکی هستند که برخی از این اقدامات مستلزم عملکرد فوری و بعضی دیگر در طول زمان بایستی صورت پذیرد.
 تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی به یکی از اجزاء لاینفک بیمارستان ها تبدیل شده اند. با این حال از سوی جامعه پزشکی روش سیستماتیک و مدونی در زمینه لجستیک مطلوب اعمال نمی گردد.

منابع :
1. Shakari A, Akhundi E, Fath-Allahi F, SaiadmaneshS, editors. Integrate Supply Chain Management andCustomer Relationship Management. Logistics andsupply chain conference; 2006.
2. Zare-Taj-Abadi A, Kazemi A, editors. Developmentof anintegrated model for thegreensupplychain.InternationalConference on Management and Economics in the 21st Century 2015.
3. Melo MT, Nickel S, Saldanha-Da-Gama F. Facility
location and supply chain management–A review.
European journal of operational research.2009;196(2):401-12.
4.اداره کل تجهیزات پزشکی imed.ir
5.پیوند به سایت تجهیزات پزشکی :تجهیزات پزشکی یاور طب